بررسی جایگاه كتابخانه ديجيتالي و مدارس هوشمند و مدارس مجازي در آموزش مجازي مدارس

بررسی جایگاه كتابخانه ديجيتالي و مدارس هوشمند و مدارس مجازي در آموزش مجازي مدارس

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 12







طرح پیشنهادی:پژوهش ، عملی



آموزش مجازي



در اين مقاله در قالب سه بخش به بررسي آموزش مجازي مي پردازيم كه اين سه بخش به ترتيب عبارتند از:



 كتابخانه ديجيتالي



 مدارس هوشمند



 مدارس مجازي





* كتابخانه ديجيتالي



به طور سنتي كتابخانه محلي است كه در آن كتابها، نسخه هاي خطي، CDهاي سمعي و بصري، نوار ويدئو براي استفاده و نه براي فروش نگهداري مي‌شود. در حاليكه يك كتابخانه ديجيتالي بر پايه سيستم كامپيوتري مي‌باشد، كه به گردآوري، ذخيره سازي، سازماندهي، جستجو و توزيع مواد ديجيتالي براي دسترسي كاربر مي پردازد. كتابخانه ديجيتالي فقط مجموعه‌اي از مواد الكترونيكي نمي باشد، بلكه شامل يك واسطه مرورگر و احتمالاً فضا و جامعه مجازي نيز مي‌باشد. كتابخانه ديجيتالي به فضاي كمي نياز دارد و داده ها با جستجوي آسان از طريق شبكه هاي ارتباطي در دسترس هر كسي در هر كجاي دنيا قرار مي گيرند.



با وجود كتابخانه هاي ديجيتالي كه بر روي اينترنت هستند، ماهنوز نتوانسته ايم سيستم قابل اعتمادي براي جلوگيري از ضرر و زيان ويروس هاي كامپيوتري پيدا كنيم. بنابراين نگه داشتن كتابخانه هاي سنتي با وجود كتابهاي ديجيتالي كاري عاقلانه مي‌باشد. بخاطر اين كه فعاليتهاي كتابخانه ها بدون وقفه و مداوم انجام شود و امكانات بيشتري براي سيستم كتابخانه به وجود آيد، لازم است از هر دو سيستم (كتابخانه هاي سنتي و كتابخانه هاي ديجيتالي) استفاده كنيم.



با ظهور كتابخانه هاي ديجيتالي، تخصص و حرفه كتابداري در حال تحول مي‌باشد. كتابداران كتابخانه ها بايستي خود را براي انتقال از دوران مديريت دانش به حوزه مديريت سيستمها آماده كنند. براي تغيير سيستم ها از شكل سنتي به صورت كامپيوتري لازم است تدابيري اتخاذ شود.





تعیین موضوع:



بعضي از نكات كه بايستي مورد توجه قرار گيرند عبارتند از:



* پيش بيني ترافيك در شبكه ها



* تنظيم روشهايي (به منظور ادامه كار) چنانچه بخشي يا تمام شبكه از كار بيفتد.



البته بايد توجه داشت كه غلبه بر مشكلات ناشي از تغيير شكل كتابخانه آسانتر از غلبه بر موانع روانشناختي است. ترس كاركنان از حذف خود از خدمات كتابخانه است. حل اين مشكل از طريق آموزشهاي داخل كتابخانه‌اي امكان پذير است. دستور العمل تمامي مناسب و تعيين نقش هاي مشخص براي هر فرد نه تنها به ايجاد اعتماد به نفس در كتابداران كمك خواهد كرد، بلكه بر روي ايجاد نفش توسط كتابداران در كل فرايند توسعه و پيشرفت كتابخانه نيز تاثير مثبت خواهد گذاشت.



نگهداري از كتابخانه ديجيتالي مشكلتر است:



آكرمن و فيلدينگ عقيده داشتند كه كتابخانه‌هاي ديجيتالي حاوي مواد غير رسمي و پويايي هستند. از جمله ساختارهاي نرم افزاري و بنابراين بامشكلات نگهداري بيشتري (نسبت به كتابخانه هاي سنتي) مواجهه هستند كه اين مشكلات حتي ممكن است كارايي دراز مدت آنها را مورد تهديد قرار دهد. در كتباخانه هاي سنتي كتابخانه اي كه بر مبناي كاغذ استوار است روشهايي براي نگهداري مواد كتابخانه وجود دارد اما تاكنون ما روشهايي براي نگهداري مواد كتابخانه ديجيتالي كه شامل مواد غير رسمي و پويا مي‌باشد نداشته ايم. نگهداري مواد پويا و غير رسمي در كتباخانه هاي ديجيتالي فقط از طريق راه حل هاي فني جديد امكان پذير مي‌باشد.



در كتابخانه هاي سنتي قلمرو محدود است و مجموعه‌ها حد و مرز مشخصي دارند و كنترل مجموعه آسان است.در كتابخانه ديجيتالي قلمرو وسيع است و كاربر به مواد و منابع متنوعي دسترسي دارد. بنابراين كنترل و نگهداري منابع در دراز مدت مشكل مي‌باشد. كتابخانه ديجيتالي نه تنها يك مجموعه فن آوري بلكه يك نهاد اجتماعي با نيازهاي دراز مدت است و احتياج به نگهداري و حفاظت دارد.



دسترسي به دانش جهاني



هدف اصلي تكنولوژي اطلاعات دسترسي به دانش جهاني است كه كتابخانه ها ديجيتالي براي رسيدن به هدف نقش اصلي را ايفا مي‌كنند.



محدوديت هاي زباني



لودوينگ استين مي نويسد: محدوديت زبان من به معناي محدوديت دنياي من است. در حدود شش هزار زبان در دنيا وجود دارد و نزديك به 90% آنها در حال از بين رفتن مي‌باشد. برآورد مي‌شود كه بيش از نيمي از جمعيت جهان به يكي از پنج زبان زير صحبت مي‌كنند. چيني، انگليسي، هندي، روسي، اسپانيايي



مشاركت خصوصي



در گذشته كتابخانه ها تحت فرمان شاهان بودند و توسط اشراف حمايت مي شدند. با تغيير شكل حكومتها به شكل حكومت هاي سياسي و دموكراتيك مسئوليت كتابخانه ها برعهده دولت قرار گرفت.



اكنون بخش خصوصي بخصوص در كشورهاي توسعه يافته هم از لحاظ پشتيباني‌ مالي و هم از لحاظ تأمين مواد نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. كشورهاي در حال توسعه مي توانند براي جلب حمايت تهيه كنندگان تكنولوژي كامپيوتر، يكسري محرك هايي را ارائه نمايند، مانند كم كردن ماليات، كمكهاي دولتي در سرمايه گذاري و... اين امر باغث افزايش انگيزه براي مشاركت بخش تعاوني كشورهاي در حال توسعه براي مشاركت در اين امر مي‌گردد.



كتابخانه ها در كشورهاي در حال توسعه در وهله اول به كمك هاي دولتي متكي هستند. بيشترين مشكل به خاطر افزايش هزينه كتاب و مجله در كشورهاي در حال توسعه و كاهش ارزش پول رايج اين كشورها در بازار جهاني است. بيشتر كتابخانه هاي عمومي فاقد كارمند كافي هستند


بررسی جایگاه كتابخانه ديجيتالي و مدارس هوشمند و مدارس مجازي در آموزش مجازي مدارس

مقاله

پاورپوینت

فایل فلش

کارآموزی

گزارش تخصصی

کارورزی

اقدام پژوهی

درس پژوهی

جزوه

خلاصه

نمونه سوال